Etiketter

, , , , , ,

784CFE84-87EF-44F5-8EC9-3009627237A3

Miscanthus

Den här tiden på året och även tidigare har växterna i trädgården börjat vissna, se lite skräpiga ut och ofta bara gröna eller bruna. Även det har sin charm tycker jag. Känslan av förgänglighet och växternas del av kretsloppet. Jag brukar inte röra mina rabatter den här tiden på året utan de får vissna ner helt i egen takt och bli en plats för insekter och fåglar. På våren klipper jag ner det som är kvar. Mycket får ligga kvar i rabatten men en del lägger jag på komposten, det beror lite på vilken rabatt.

Det som är extra fint så här innan snön har kommit är alla växter med en vacker höstfärg eller en form som på något sätt fortfarande är hållbar och vacker. Och så förstås alla växter som fortfarande blommar. Här är några favoriter i min trädgård under hösten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nu finns det förstås en del växter som blommar också men de har jag inte tagit med här.

Gräsen står sig fint under vintern och ger det där lilla extra. Speciellt när frosten nyper i strån och fröställningar. Euonymus alatus har en fin kompis som heter E. planipes (körsbärsbenved) som har superfina fröställningar och båda har förstås fantastiskt vacker höstfärg, men det har jag ingen bild på idag.

Jag önskar dig en fantastisk vecka!

//Solveig