Etiketter

, , ,

basilika_plocksallat

Jag ska kanske förtydliga att det är mig själv jag utmanar och ingen annan 🙂

Den 21 januari sådde jag frön med min dotter. Det blev miniplocksallad och basilika. Lite för att sätta igång och för att kunna ha lite fräscha blad så här på vårkanten innan odlingen utomhus kommit igång på allvar.

salladsfro%cc%88n

Miniplocksallad ‘Gourmet’

Vi använde oss av jord från min jordfabrik med bokashi. Allt för att testa något nytt. Det är alltså bokashi blandat med vanlig trädgårdsjord som har stått till sig. Den är inte helt färdigkomposterad med vi försökte sålla jorden så gott det gick utan en såll. Den var på annan plats just då. Eftersom dottern var den som sådde så blev det lite si och så med fördelningen av fröerna i krukorna. Men vad gör det! Det viktiga är att hon är med och hjälper till.

Basilika

Basilika ‘Genovese’

Hur som helst så har fröerna grott redan. Alltid lika roligt! Ser kanske inte så häftigt och frodigt ut just nu, men det blir bättre 🙂 Tyvärr så har växthuslampan vi använder i källaren precis gått sönder men ny är på väg. Det innebär att det är för mörkt för mina skyddslingar där nere, så de fick flytta upp i köket. Men även där är det egentligen för mörkt. Hoppas att den nya lampan kommer innan helgen. Hoppas!

Alldeles snart är det dags för tomater och chili och paprika (trots att de två sista inte finns med på listan.

Har idag suttit och försökt planera var jag ska odla allting och inser att jag nog behöver gräva upp fler land på sikt.

Lycka till med dina odlingar!

//Solveig

Spara

