Etiketter

, , , , ,

geranium

Kungsnäva, Geranium x magnificum

I morse gick jag upp lite tidigare än jag brukar. Det var -4°C och frost ute. Himlen var vackert grå och det var som om tiden stannat.

 

manschurisk-valno%cc%88t

-Den manchuriska valnötens halvmeter stora blad ser ut som förhistoriska lämningar.

Trädgården är så vacker på hösten med alla mustiga färger. Från djupaste rött till gult, grönt och brunt. Det ger mig lugn i själen att titta på. Så här på hösten är det en bra tid att titta på sin egen och andras trädgårdar för att se hur växterna förändras med kylan och hösten. Vilka får vackra höstfärger och vilka vissnar ner helt och hållet. Många växter behåller sina fröställningar och sin form och blir vackra stilleben på vintern. Det är en av anledningarna till att jag inte klipper ner mina perenner på hösten. Det är så vackra när frosten nyper tag i dem.

 

På våren klipper man ner det som fortfarande finns kvar och lämnar klippet i rabatten som extra näring och skydd mot ogrästillväxt. Det hjälper ett tag mot fröogräs. Har man däremot rotogräs så får man lov att rensa. Alternativt så lägger man de gamla växtdelarna i trädgårdskomposten.

ho%cc%88stva%cc%88xterNågot som man absolut inte ska klippa ner förrän till våren är prydnadsgräs. Risken att vatten tar sig ner i grässtråna är stor och då riskerar gräset att ruttna bort. Så låt prydnadsgräset stå till våren!

Gillade du det här inlägget?  Följ min blogg med Bloglovin

Ha en bra dag!
//Solveig

