Etiketter

,

Fick se ett inlägg på facebook idag om #skämshörna2016 som jag gillade. Har vi inte alla ett hörn i trädgården där allt möjligt hamnar och blir liggandes? Jag vet att vi hade den här diskussionen på en kurs jag höll och då var problemet att även grannen hade en skämshörna som liksom inverkade på den här personens tomt.

Vad gör man då åt dessa skämshörnor? Även jag har skämshörnor. Flera stycken. Här ska ni få se en av dom 🙂

ska%cc%88msho%cc%88rna2016

Jag brukar försöka städa upp på dessa platser minst en gång om året. Faktum är att jag tror att vi alla behöver dessa platser. Det är lite av en transit area eller working area som blir en transit area när saker som inte ska vara där längre, liksom lite mirakulöst ligger kvar. En plats där saker hamnar på väg till en annan plats. I en trädgård kan det vara allt från gamla krukor till gamla säckar som det en gång varit jord i eller varför inte rester från en renovering eller en kombination av båda med förtecken av ”kan vara bra att ha”.

Vad  gör man då åt dessa platser? Om man nu tycker att man behöver det. Ja, varför inte avsätta en yta i trädgården för det. Plantera en häck eller bygg ett plank som på ett effektivt sätt döljer det hela och placera din kompost i närheten.Inred med allt du behöver för att pyssla med trädgården. Planteringsbord, plats för skottkärra, kompost, hyllor för krukor och hängare för verktyg.

Och avsätt en alldeles egen yta för det dör som är på väg någon annanstans. Inte alltför långt från bilen. Planera in en tur till återvinningsstationen eller återvinningscentralen med jämna mellanrum.

Jag tänkte lägga upp en bild på min skämshörna på instagram med hashtag #skämshörna2016. Gör det du också så kan vi beundra varandras skämshörnor och känna att vi är ganska lika ändå 🙂

Ha det gott!

//Solveig

 

