Etiketter

, , , , ,

aroniaba%cc%88rNu har frosten hälsat på och det blev dags att börja plocka lite aroniabär. Som vanligt så dignar busken av bär och de är ju barnsligt enkla att plocka. Min dotter Astrid hjälpte trallande till och tyckte att det var roligt att hjälpa till.

Jag brukar göra marmelad/sylt av alla bär men i år så tänkte jag prova lite andra varianter.

När jag plockat bären har jag sköljt av dom och låtit de torka för att sedan frysa in dem färska som de är i påsar. De behöver inte styckfrysas utan kan frysas in direkt i påse. På så sätt kan man ta bara några stycken att ha i smoothie eller andra maträtter eller ta fram och göra marmelad eftersom. Supersmidigt!

torkad-aroniaJag har också provat att torka för att kunna ha i granolan jag gör. Jag har en elektrisk tork som jag använt och det tog ungefär en dag ca 6-8 timmar. Lite svårt att veta hur torra de ska vara men mina bär är fortfarande lite mjuka, precis som russin man köper. Det blir spännande att se hur det blir. Ska göra granola idag som jag hoppas blir lika god som vanligt.

Det som är så bra med aronia är att det är så nyttigt och innehåller järn. Jag är ju vegetarian och har lite svårt att få i mig järn i tillräckliga mängder.

Idag gjorde jag en smoothie med bla aronia i som var riktigt god. Här kommer receptet.

Jordgubb- och kiwismoothie med aroniabäraroniasmoothie

2 dl osötad kokosmjölk
1 dl frysta jordgubbar alt. färska jordgubbar
1 kiwi
6 st frysta aroniabär
0,5 tsk nässelpulver
1 tsk honung

Häll kokosmjölk i din mixer. Tina jordgubbarna i micron. Skala och dela kiwin i mindre bitar. Häll ner alla ingredienser i mixern och mixa tills det blir en helt slät smoothie.

Njut av din smoothie fylld med nyttigheter.

skogsskafferiet.se kan man läsa detta om aronibär: Innehåller rikligt med antioxidanter; bland de bär som har mest av de antioxiderande antocyaninerna (E163). Även kråkbärblåbärtranbärsvarta vinbär och björnbär innehåller mycket antocyaniner. Aroniabär är också rika på vitaminerna C, A, E, B2 samt järn och jod.

Gillade du det här inlägget? Läs liknande inlägg här eller Följ min blogg med Bloglovin

Doften av nystekta kantareller
God svartvinbärssylt med lime

Ha det gott i höstsolen!
//Solveig

