Etiketter

, , ,

potatis_moro%cc%88tterIdag har jag grävt upp alla mina potatisar och dragit upp morötter. Även om skörden inte blev så stor så är det ändå oerhört tillfredsställande att odla sin egen mat.

Paprikorna och chillisarna har åkt in i hallen inför vintern. Det blir spännande att se hur det går.

Har ägnat den här sommaren åt att gräva upp mina land igen. Ogräset har tagit över helt och kvickroten, åkerfräken, nate och en och annan åkertistel frodas. Har även dragit upp några nässlor. Underbart! 😦

Har ett stort behov att odla eget och äta sånt som jag vet var det kommer ifrån. Men steget från att odla lite, till faktisk självhushållning är ju stor. Hur gör man egentligen och vad krävs?  Funderar en hel del på det. Tänker att jag tar lite i taget. Bara det att gräva upp igenvuxna land är ju en bedrift. Det är ganska jobbigt men också roligt när man ser resultat.

Mina squash har inte givit särskilt mycket i år, tror att jag har vattnat för lite, däremot har vi fått en hel del jordgubbar. 🙂

Nu har jag tänkt att jag ska ta och så persilja och ringblommor redan i höst för att det ska komma igång tidigt i vår. Ska försöka tänka igenom vad jag ska så till nästa år. Jag har kommit fram till att rädisor är roliga att så för att de växer så snabbt men ingen äter dom. Då är det ju ingen idé att så några. Men sallad och spenat är givna, likaså morötter och rödbetor. Palsternacka var det längesedan jag odlade. Störbönor förstås. Ett måste. Tomater, gurka och paprika till växthuset. Kanske en physalis, dom är ju goda! Kryddor såsom olika sorters basilika förstås.

svart-tomatDe svarta tomaterna är ju såå häftiga. Ser ut som om någon målat dom eller att de har blivit solbrända 🙂

Innan hösten är slut måste jag flytta både blåbär och hallon. De står på fel ställe. Och så ska jag plantera ett nytt äppelträd och ett surkörsbär. Har också planer på att göra en hügelbädd. Mer om det någon annan gång.

Någon som har tips på bra taktik för lite mer självhushållning när det gäller grönsaker får gärna tipsa i en kommentar.

Här kan du läsa lite om mina tidigare ambitioner och mer eller mindre lyckade försök 🙂 men skam den som ger sig.

Köksträdgård
Sommarens kryddor
Midsommartankar

//Solveig

Följ min blogg med Bloglovin

 

 

