Etiketter

, ,

bread

Jag brukar tycka att det är lite jobbigt att baka bröd. Jag har ju dessutom inte någon bra assistent som gör jobbet.

Faktiskt så är det så att jag har haft problem med axlarna och fått jävulskt ont av att göra bröddegar. Det har blivit bättre dock. Nybakat bröd är ju bland det godaste som finns, så det är synd när det har varit problem att baka själv.

Sen är ju jag lite impulsiv. Det där med jäsning och passning är inte nåt jag alltid har ro till. Scones är därför perfekt för mig. Det kräver ju ingen jäst heller, vilket jag sällan har hemma. Det krävs alltså planering, inte heller min starka sida 🙂

Men…

Nu har jag hittat ett recept som passar mig. Trots att det kräver jäst.

Ingen knådning, ingen jäsning som jag behöver passa på minuten (det behöver man kanske inte göra med vanliga degar heller,  jag är ingen expert , så jag vet inte) och hur enkelt som helst.

Supergott också!

Jag kan villigt säga att jag tycker det är ganska gott med rostat bröd (typ formfranska) men herregud, min mage tycker inte som jag. Jag kan verkligen känna att: det här vill inte min kropp ha!

Bröd man bakar själv känns mycket bättre på alla sätt och vis, även för min mage.

Ännu bättre är att det är få ingredienser, man behöver inte tramsa med fingervarmt vatten och det kan jäsa mellan 2,5-10 timmar 🙂

Så här kommer receptet:

Bröd i gjutjärnsgryta

4 dl kallt vatten
15 g färsk jäst (ca 1/4 paket)
1 tsk salt
1 dl fullkornsdinkelmjöl (jag använde fint rågmjöl)
9 dl vetemjöl special (jag använde vanligt vetemjöl)

Gjutjärnsgrytan du gräddar i måste vara utan trä och plastdetaljer!

Häll vattnet i en degbunke och smula ner jästen och saltet. Rör tills jästen har löst sig.

Rör ner det grova mjölet och sedan vetemjölet. Arbeta ihop till en deg och plasta sedan bunken. Jäs degen 2,5 till 10 timmar.

Sätt in grytan – en gryta utan trä- eller plastdetaljer – med locket på i ugnen och värm till högsta värme, ca 250° C, gärna varmluft.

Mjöla bakbordet generöst och stjälp upp degen. Vik den två gånger över sig själv med hjälp av en degskrapa och lägg sedan ner den i grytan. Sätt på locket och sätt in grytan i ugnen.

Grädda i 6 minuter. Sänk sedan värmen till 225°C och grädda i 20 minuter. Ta av locket och grädda i ytterligare 25 minuter.

Ta ut brödet och stjälp upp det på en skärbräda. Linda in det i en handduk för att vila.

Njut!

Receptet har jag hittat på KIT

Följ min blogg med Bloglovin

//Solveig

 

Spara

