Etiketter

, ,

grodaJag funderade på hur det var med det här egentligen, om grodor och paddor äter sniglar. Anledningen till funderingen är att jag har en del åkersnigel som äter upp mina paprikor i växthuset och att jag precis sett en stor och vacker groda igår kväll, en stor vacker groda i skogen på dagen och en liten rackare i växthuset på morgonen och tyvärr en stor och fin padda på vår uppfart som hamnat i paddhimlen.

Jag gillar verkligen grodor men ännu mer paddor. Jag tänkte att de borde gilla sniglar, i alla fall de mindre varianterna typ bebissniglar och åkersniglar. Tack och lov har jag ännu inga spanska sniglar i min trädgård.

Efter lite googlande så fick jag det bekräftat. De äter faktiskt dessa marodörer som äter på mina grönsaker och andra växter i trädgården. Jag blir lika glad varje gång jag hittar en padda eller groda i trädgården. Jag tycker dom är sååå fina på nåt vis. Alla levande varelser i trädgården visar ju på nåt sätt att man faktiskt har en frisk och sund trädgård, sen kanske man inte vill att alla ska bo där. Typ sniglar och andra skadedjur.

Hur kan man då göra för att grodor och paddor ska trivas bättre i trädgården. Jag tänker mig att vatten i trädgården är en fördel och lite frodighet och rufs och tufs. Så att de har någonstans att gömma sig på dagarna. Vanlig padda heter förresten Bufo bufo. Kul namn tycker jag. För den som vill läsa mer om paddor kan man göra det här.

Hur som helst, med den nya kunskapen så finns det ju all anledning att värna ännu mer om våra fridlysta paddor och grodor 🙂

Följ min blogg med Bloglovin

Ha det gott!
//Solveig

