Etiketter

, ,

Jag håller ju kurser inom trädgårdsområdet och det är riktigt roligt tycker jag. Framförallt att träffa nya människor och berättelserna om deras trädgårdar, erfarenheter och växtfunderingar.

I våras höll jag en kurs i växtkomposition och vi bestämde då att vi skulle träffas och titta på varandras trädgårdar. Visa upp vad deltagarna gjort efter kursen och helt enkelt ha trevligt och dela ännu mer växttankar. Och så gofikat förstås. Det är ju viktigt. Nu har vi träffats två gånger och sett fyra trädgårdar. Det är så roligt för jag blir alltid inspirerad och det är kul att se de trädgårdarna som deltagarna har pratat om.

rabattkaos

Nu är det ju så att på torsdag är det dags för mig att visa min trädgård. Hmmm. Jag får väl erkänna nu då att jag har grävt upp nästan en hel rabatt, klippt häckar och rensat i andra rabatter innan jag hejdade mig. Jag insåg att det var lika bra att visa upp sanningen 😀

Inte ens jag har ordning på rabatterna, det finns så mycket annat kul att göra. Lite ogräs är helt ok så länge det inte tar över helt för det blir så besvärligt då.

Hur som helst så tycker jag att de här träffarna är höjdpunkten för mig efter kurserna jag håller. Nästa vecka är det dags för en annan trädgårdsträff med en annan grupp. Det ska också bli roligt! Det roliga är att det är helt vanliga trädgårdar och inte trädgårdar som är piffade upp till tänderna. Men det gör dem inte mindre fina för det!!!

Faktum är att det har visat sig att trädgårdar med lite ogräs, vilket signalerar lägre krav, är rehabiliterande för de som har utmattningssyndrom. Och förmodligen för alla andra också, för trädgården ska ju inte bestå av krav utan vara en återhämtande oas. Så här skriver SLU i artikeln Oordnad trädgård ger harmoni:

Människor med utmattningssyndrom återhämtar sig snabbt när de har fått vistas en tid i SLU:s Rehabiliteringsträdgårdar i Alnarp. Det trädgårdsrum som innehåller både bärbuskar och ogräs är mest uppskattat bland patienterna. //SLU

Här kan du läsa mer om rehabilitering och trädgård.

http://www.slu.se/forskning/forskningsaktuellt/kunskapsbank/2012/6/oordnad-tradgard-ger-harmoni/

Ha en fortsatt bra och som vanligt uppskattat jag kommentarer och funderingar på det jag skrivit.
//Solveig

