Etiketter

, , , ,

Jag måste bara dela med mig av det här receptet till den här goda blåbärskakan, helt fri från gluten och laktos. Receptet jag använt har Alexandra de Paoli gjort. Den var så himla god och jag kan rekommendera den som dessert eller som mellanmål, eller varför inte frukost 🙂 Den innehåller bara nyttigheter.

blåbärskaka

Frusen raw blåbärskaka

Jag kan säga att en hel tårtbit kan bli lite mycket. Jag skar min i mindre bitar och har lagt i frysen. Sen kan man ta fram om man behöver lite extra mellanmål eller varför inte som kaka till kaffet. Den tinar fort och man kan äta den lite frusen.

Ingredienser

  • 6 deciliter (dl) mandel– (kakbotten)
  • 20 st dadel– färska, urkärnade (kakbotten)
  • 1 nypa salt– (kakbotten)
  • 4 deciliter (dl) cashewnötter– blötlagda (topping)
  • 2 deciliter (dl) bkåbär– färska (topping)
  • 2 deciliter (dl) vatten– (topping)
  • 5 st dadel– färska, urkärnade (topping)
  • 2 matsked (msk) honung– (topping)
  • 4 matsked (msk) kokosolja– smält (topping)

Anvisningar

Kakbotten:
Kör i matberedare till en smet (ev mandeln först en stund).
Bred ut i kakform med löstagbar kant och platta ut med fingrarna.

Topping:
Kör i mixer till en jämn smet. Bred ut över bottnen
Sätt in i kylen i fem timmar.

Mums! Lycka till!

Har du tips på fler liknande goda recept får du gärna dela med dig i kommentarsfältet.

//Solveig

Spara

