Etiketter

, , , , , ,

IMG_1338

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag älskar hösten. Kan inte hjälpa det. Det är helt underbart med den höga klara luften, soliga dagar, bär- och svampplockning och alla vackra höstfärger.

Just höstfärger är något jag saknar i min egen trädgård. Önskar att jag hade en stor och maffig lönn som skiftade i rött på hösten. Efter alla sommarblommor går jag också igång på höstens växter som blir fina färgklickar i planteringar eller krukarrangemang. Helt ärligt tröttnar jag på sommarblommor den här årstiden och byter mer än gärna ut dem mot höstens fägring.

Här kommer 7 av mina favoriter

  1. Bollchryss – kan inte låta bli dessa överdådiga och svulstiga skapelser. Ju större desto bättre. Gärna i rosa och roströda nyanser. Det är så vackert när höstlöven faller på dessa och blandar sig med blommorna. Kan t.o.m tänka mig att lägga dit löv för effektens skull.
    bollchryss
  2. Alunrot – seriöst. Jag har verkligen inte förstått tjusningen med dessa förrän ganska nyligen. Helt underbara! De tål ju dessutom sjukt mycket frost. De fryser liksom och tinar upp på dagen igen och ser ut som vanligt.
    alunrot
  3. Prydnadskål – som stora vackra rosor i vilken kruka som helst. Så himla fina. Kan tänka mig en stor kruka med bara olika sorters kål. Det tråkiga är att de luktar mindre gott på våren när de tinar upp 🙂
    prydnadskål
  4. Ljung – jag vet. Kanske lite tråkigt vanligt men det ÄR vackert med ljung på hösten. Funkar i alla lägen.
    ljung
  5. Gräs – jag skriver bara gräs. För vilket gräs som helst fungerar för att skapa höjd och liv. Och det gillar jag.
    gräs_höst
  6. Plättar på tråd – det måste ju vara lite rufs i krukan också. Och vad passar bättre än plättar på tråd!
    plättar i luften
  7. Det här är svårt. Jag har redan spräckt min lista som skulle begränsas till 5 från början. Var tvungen att ta med två till. Kan egentligen inte välja och det står mellan bärljung, silvertrassel och tro det eller ej silverek. Hmmm. Det får bli bärljung.
    bärljung

Som sagt skitsvår lista. Varför begränsa sig? Men det var ju en del av utmaningen. Bärljungen valde jag för att den lyser upp så fint. Vilka favoriter har du? Kommentera gärna, för jag behöver inspiration. Jag svarar på alla kommentarer.

Här kommer fler hösttips

Hösttid – planteringstid

//Solveig

