Etiketter

, ,

kryddorÄr du som jag, planterar en massa olika örter och kryddor i trädgården eller på balkongen och sedan går sommaren och du har inte använt det så mycket som du tänkt? För visst är det härligt att plantera kryddor och drömma om sommarluncher och middagar med färskt grönt. Men så blir det inte alltid som du tänkt och kryddorna står i krukan eller planteringen och växer och blir större (i bästa fall), börjar blomma och du har fortfarande inte gjord den där härliga salladen eller sommardrinken med egenodlade kryddor.

Det händer mig titt som tätt. I år har jag bytt ut lite kryddor så nu står där gulbladig oregano, kryddtimjan, citrontimjan, jordgubbsmynta, ananassalvia, gräslök, persilja. Basilikan står i växthuset. Jag har säkert glömt något. Det jag har använt i år är oreganon. Jag brukar hacka ner bladen i sallad för en mer kryddig smak. Lite gräslök har också använts i diverse röror.

Men jag tänkte råda bot på min egen overksamhet när det gäller användning av kryddorna i köksträdgården. Jag har googlat och hittade trevliga tips på ICA kurirens hemsida. Deras tips hittar du här

Något som jag inte hittade där var ananassalvia och jordgubbsmynta. Efter lite googlande så hittade jag några recept och det här ska jag prova själv.

Muffins med ananassalvia

Ingredienser

50 g smör
2 dl strösocker, (170 g)
2 st ägg
3 dl vetemjöl, (180 g)
2 tsk bakpulver
1 burk ananas, krossad, (440 g)
1 dl kaffegrädde

GLASYR:
1,5 dl florsocker, (90 g)
3 tsk spad, från ananasen
10 st citronmeliss, eller ananassalviablad, hackat

Gör så här

1. Sätt ugnen på 200°. Smörj och bröa muffinsformar eller använd stora pappersformar.
2. Smält smöret, låt det svalna.
3. Låt ananasen rinna av i en sil. Spara lite spad till glasyren.
4. Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
5. Blanda vetemjöl och bakpulver. Häll ned det i äggsmeten varvat med kaffegrädden.
6. Rör ned det smälta avsvalnade fettet och det avrunna ananaskrosset.
7. Fyll formarna till 3/4 med smet och grädda ca 15 min i mitten av ugnen.
8. Ta ut muffinsen ur formarna om du inte har pappersformar.
9. Blanda florsocker, ananasspad och hackad ananassalvia till en lagom tjock glasyr och bred över den.

Receptet hittade jag på BoGrönt

Inspirera dig gärna och varför inte komma med egna tips på användningsområden. Det skulle jag uppskatta mycket!
//Solveig

Spara

