vårblommor

Blommorna som kommer på våren är så himla viktiga tycker jag. Efter en grå, kall och trist vinter så är det så härligt när det kommer lite färg i trädgården. Det får gärna vara stora färgglada saker också. Men jag blir glad av den lite blygsamma blomningen som en del buskar står för också. Här delar jag med mig av några av mina favoriter.

Min lista

  • pense_lilavit

    Ser du ögonfransarna? 🙂

    Penséernas härliga blommor med stora sina långa ögonfransar är en självklarhet. Låter man dem stå länge utan att plocka bort alla frökapslar (tar man bort frökapslarna så förlängs blomningen) så frösår den sig villigt. Mina har frösått sig i gruset nedanför altanen. Det kommer nya varje år.

  • Förgätmigej. Bara namnet är ju så vackert. Små skyar av rosa-ljusblå blommor piggar upp vilken vårkruka som helst. Dessa blommar egentligen inte tidigt på våren men drivs upp för tidig blomning.
  • Tusenskönor är också riktigt fina. Finns i flera varianter på våren för plantering i kruka.
  • Tussilago. Inget man har i vårkrukan kanske, men jag blir alltid lika glad när första tussilagon kommer upp.
  • Têt-a-têt. Vem kan motstå dessa små raringar. Det som tilltalar mig tror jag är just att de är små kopior av större påskliljor. 🙂 Stort är inte alltid bäst.
  • Pärlhyacinter för att de är så söta och doftar så gott.
  • Körsbärskornellen när den börjar blomma med sin minismå gula pompombollar på bar kvist.
  • Trollhasseln. Även den när den blommar på bar kvist med lite större tofsar än körsbärskornellen.
  • Kejsarolvonet som blommar på bar kvist. I de södra delarna av landet redan i december-januari. Lycka!
  • Julrosen. Jag höll på att glömma julrosen! En stor favorit som tyvärr inte verkar trivas i min trädgård. Men jag ska nog hitta ett ställe där den trivs 🙂

Det var några av mina favoriter. Har du några favoriter som du vill dela med dig av?
//Solveig

