20160331_153529

Vintergäck i knopp

Våren är en härlig tid och i år tror jag våren kommit extra tidigt och jag har kommit igång med att berätta om mig och min trädgård. Det är en bra minnesbank att återgå till och jag får göra det jag tycker är roligt. Inspirera och ge tips. Skulle ni vilja att jag skrev om något speciellt så skriv gärna en kommentar. I går fick jag tips om en bokashikväll. Det tar jag till mig så får vi se vad jag kan göra av det. Överhuvudtaget det där med kompostering är spännande men inte alltid så lätt. Här nedan har jag samlat mina inlägg under mars.

Kompostering

Nu tar jag upp det här en gång till. Bara för att jag själv har haft lite funderingar kring kompostering och Bokashi. Jag började kompostera med bokashi vilket är väldigt smidigt under de varmare årstiderna. Men sen kommer vintern och du har ingenstans att gräva ner din kompost när den stått ett par veckor. Vad gör man då? Läs hela inlägget här

Påsk och vårfint

20160309_144517.jpg

Kransar är ett ständigt tema. Det går ju faktiskt att ha året runt. Teknik och pynt skiljer sig beroende på årstid. Använd fantasin och kreera något du själv tycker om. Här kan du se och läsa om mer kransar.

 

 

Jag valde min egen väg, min egen dröm

Jag ska berätta en kort historia. En historia om att göra val. Om varför jag lämnade en bra karriär för att bli min egen chef.

I höstas skrev jag om Drömmen om en egen trädgårdsbutik – Lilla Wextverk i Norrvik. Den drömmen är egentligen en symbol för något mycket viktigare.

Under sommaren 2015 gjorde jag ett livsviktigt val. Jag valde mig själv. Jag valde att säga ja till mig själv och det jag vill göra. Inte det andra vill att jag ska göra. Hela inläget kan du läsa här

Vegetarian – igen

För många år sedan gick jag över till helt vegetarisk kost. Jag hade helt enkelt fått nog av kött. Inga konstigheter med det. Det handlade alltså inte om några moraliska orsaker, även om jag i vissa fall tycker synd om djur som föds upp på eländiga sätt, bara för att jag ska få mat. Av olika anledningar valde jag att äta kött igen. Det är nu ca 15 år sedan. Några tips på bra bloggar med vegetarisk/vegansk mat hittar du här

Daggvide – Salix daphnoides

Plantera en egen videbuske med fluffiga kissar! Läs mer

Vårstädning i rabatten

Den här tiden är det perfekt att vårstäda i rabatterna under förutsättning att man bor där snön har smält bort. Och det gör ju ja.:-) Men ingen panik för det går bra att vänta. Det var bara jag som var ivrig. Jag brukar inte vara riktigt så tidig med att städa i mina rabatter men i år så var vädret rätt och energin på topp. Det där med energin är jag såååå tacksam för. Det var många år sedan jag hade så mycket ork. Här tipsar jag om hur du gör.

Bokashi – nu kör vi, det är vår

Detta älskade tema. Det är en resa för mig att lära mig mer om, och använda bokashi. Här visar jag hur jag använder det i växthuset.

Nu har jag kommit igång ordentligt med mina vårsådder. Jag är lite sen men det gror ändå. Vill du läsa mer av mina inlägg så följ gärna min blogg och kommentera gärna det jag skriver. Nu väntar april med det väder som brukar vara då 🙂
//Solveig

 

