Mina tankar om frösådder och hur jag gör

Häromdagen när jag hade en massa energi och hade gjort i ordning växthuset, tänkte jag att det var dags att sätta igång med fler frösådder. I år kör jag all-in. Efter flera års stiltje p. g. a brist på ork känner jag att, nu kör jag. En del fröer är redan sådda, t ex tomat och basilika medans andra som jag borde sått, fortfarande ligger i fröpåsen. Så kan det bli ibland.

Men skam den som ger sig. Jag tänkte att jag sår ändå, även om det är lite sent för vissa fröer och kanske lite tidigt för andra.

Jag har sått en del i plugg för att kunna sätta ut på friland senare i sommar och andra har jag sått i brätte för att kunna sköra innan sommaren. De flesta fröer jag använer köper jag från Impecta. Jag tycker att de har bra kvalitet på sina fröer.

Det här sådde jag för ett par dagar sedan:

  • Pensé och petunia- det är ju lite sent men det får gå ändå
  • Squash (gul och grön) och prydnadspumpa för att kunna sätta ut på friland
  • Plocksallad och spenat för att kunna skörda tidigt och så i omgångar
  • Basilika – det kan man så i omgångar
  • Broccoli och grönkål för att sätta ut på friland
  • Gräslök, salladslök och persilja för att sätta ut på friland
  • Ringblomma för att kunna sätta ut tidigt
  • Jag provar bondböna också för att sätta på friland
frösådder

Mitt växthus nu i mars

Mina sådder har jag satt i mitt miniväxthus som står inne i växthuset. I övrigt står där en del perenner på tillväxt.

Imorgon sak jag sätta en ny omgång tomater och även ta sticklingar på rosmarin. Funderar på melon att ha i växthuset men det brukar vara trångt nog ändå och i år är det nog ännu mindre plats med tanke på persikoträdet jag planterade förra året. Det ser ut att må bra så jag hoppas på frukt i år. Ser verkligen fram emot det.

Hade några rabarber som övervintrat i kruka som börjat komma igång. Dessa satte jag in i växthuset för att kunna skörda lite tidigare. Det blir intressant att se om det går fortare i växthuset än i landet. De som växer i landet har ju några år på nacken och är riktigt stora, så de kommer nog igång fort ändå. Så här gjorde jag för några år sedan – läs här

Lycka till med dina frösådder.
//Solveig

 

