Återkommer till mitt kära ämne och projekt bokashi. Det är ju inte så lätt alla gånger. Jag berättade i ett tidigare inlägg, som du kan läsa här, att jag införskaffat fler hinkar till bokashin eftersom jag inte visste hur jag skulle förvara över vintern. Nu har jag gjort i ordning i växthuset och där stod en del hinkar från förra året med gamla tomater. Ja, jag vet, slött. Men nu kan jag använda jorden till mitt bokashiprojekt istället.

Jag läste att man kunde använda sin kompost och blanda upp sin gamla tomatjord med, så skulle den bli som ny.

Sagt och gjort. Jag tog fram en gammal ikeakasse. Ni vet en sån där blå. Fyllde den med 10 cm gammal jord. Hällde på en hink med lagrad bokashi. Det luktar inte jättegott. Tror dessutom att det var lite mycket vätska i min hink. Mer tidningspapper och annat med kol i blir nog bra. Dessutom är det bra om man skär ner sina rester i mindre bitar. Nu hade jag lagt i halva apelsiner och stora bananskal och annat.

Nåväl. I med bokashin och sprid ut jämnt över jorden. Därefter la jag 10-15 cm gammal jord över detta som jag spred ut i ett jämnt lager.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nu får kassen stå och nedbrytningsprocessen börja. När det är dags är det bara att plantera tomaterna i detta. Det blir spännande att se hur det går. Det är bara värmen som fattas i växthuset. 🙂
//Solveig

