Detta bildspel kräver JavaScript.

Ovan ett litet bildspel på hur det ser ut nu. Ska försöka göra ett nytt när det växer till sig under säsongen.

Den här tiden är det perfekt att vårstäda i rabatterna under förutsättning att man bor där snön har smält bort. Och det gör ju ja. 🙂 Men ingen panik för det går bra att vänta. Det var bara jag som var ivrig. Jag brukar inte vara riktigt så tidig med att städa i mina rabatter men i år så var vädret rätt och energin på topp. Det där med energin är jag såååå tacksam för. Det var många år sedan jag hade så mycket ork.

Att städa rabatten är egentligen inte nödvändigt men det ser finare ut om man klipper ner de perenner och växter som fortfarande står upp. Gräs ska absolut klippas ner nu på våren. Definitivt inte på hösten för då kan plantan ruttna bort. Och det är ju tråkigt. Det som händer då är att vatten rinner ner i grässtråets rör och gör att gräset ruttnar bort över vintern.

Vill man kan man klippa ner växtdelarna till mindre bitar och låta det ligga kvar i rabatterna. Det multnar ner och tillför näring till växter och ger bra struktur och mikroliv i jorden. I år har jag valt att räfsa bort alla gamla växtdelar. På så sätt ser jag ogräset som etablerade sig förra året och det blir lättare för mig att gräva bort det nu i vår.

När tjälen har gått ur marken mulchar jag rabatterna med fin kompostjord för lite näring och struktur. Det bästa är om man har möjlighet att lägga på ca 5 cm men all kompost är välkommen.

Tänk på att inte lägga något på jorden i rabatten förrän tjälen är borta. Om du lägger på kompost, bark eller annat så bevarar du kylan i marken. Och det vill vi ju inte. Vi vill att jorden kommer igång och att våra härliga vårväxter börjar blomma.

Ha det gott i vårsolen!
//Solveig

