Etiketter

, ,

20160309_070559

Chiapudding med körsbär och kanderade pumpafrön

För många år sedan gick jag över till helt vegetarisk kost. Jag hade helt enkelt fått nog av kött. Inga konstigheter med det. Det handlade alltså inte om några moraliska orsaker, även om jag i vissa fall tycker synd om djur som föds upp på eländiga sätt, bara för att jag ska få mat. Av olika anledningar valde jag att äta kött igen. Det är nu ca 15 år sedan.

Nu är det dags igen. Jag har återigen valt att gå över till helt vegetarisk kost. Men vilken skillnad det är på då och nu! 🙂

Det finns ju galet mycket spännande mat att välja på och många att inspireras av. Till och med så att jag inte ens behöver dricka mjölk om jag inte vill. Det är ju i och för sig inget nytt, men alternativen är fler, och godare.

Under de senaste veckorna har jag provat mycket nya rätter, nya råvaror och nya halvfabrikat. Allt har varit gott och det är plötsligt roligt att laga mat och att äta den.

Jag har sökt och googlat mycket på inspiration och recept för vegetarisk och vegansk mat. Det roliga är att jag hittat så många bra bloggar och tänkte att jag skulle dela med mig av dessa till er.

www.vegoteket.se – många goda recept bl a ett på en underbart god vegansk kladdkaka
www.vegokak.se – här hittade jag fantstiskt goda alternativ till den traditionella påskbuffén
www.javligtgott.se – är precis vad det står. Jävligt god mat. Många bra tips.

På den här sidan hittar du smarriga och klimatsmarta grönsaksbiffar

Min frukostfavorit är chiapudding. Här har du recept. Jag har modifierat lite så att det passar mig. Så här gör jag:

Chiapudding
1,5 dl kokosmjölk (alltså inte sån på burk)
0,5 dl Oatley iMat 13%
3 msk chiafrön
2 tsk cocosflingor
0,5 tsk vaniljpulver

Bland i en burk med lock och låt stå över natten. Servera med 1 dl skivade värmda jordgubbar med lite honung på och kanderade pumpafrön för lite crunchig känsla. Mums!

Det är inte likt mig att skriva om mat men jag kände att jag ville dela med mig av mina nya upptäckter och av naturlig skäl kommer det att bli mycket odling i sommar. Har redan tjuvstartat med en del frösådder. Och mer blir det.
//Solveig

Spara

