Etiketter

,

Kompost

Här i lägger vi vår dagliga kökskompost :-). Räcker en vecka sedan ner i bokashihinken.

Nu tar jag upp det här en gång till. Bara för att jag själv har haft lite funderingar kring kompostering och Bokashi. Jag började kompostera med bokashi vilket är väldigt smidigt under de varmare årstiderna. Men sen kommer vintern och du har ingenstans att gräva ner din kompost när den stått ett par veckor. Vad gör man då? En del lägger komposten i komposterbara påsar och förvarar utomhus, andra har växthus där de förvarar. Ja, det finns nog en hel del varianter på detta. Inget passade mig. Funderade länge på hur jag skulle göra. I vår familj producerar vi 2 hinkar/månad. Om vi räknar med att vi inte kan gräva ner mellan november-april så ger det 6 månader x 2 hinkar. Det är 12 hinkar med kompost. Vad gör jag?

Funderade ett tag på varmkompost. Antingen som komplement eller att övergå till detta.

En varmkompost är en ganska stor investering och vi får i princip varje vinter en eller flera perioder med mer än -15 grader. De säger att en väl skött varmkompost klarar låga temperaturer pga att komposten då alstrar så mycket värme. Kändes ändå tveksamt för mig med den investeringen.

Nu har jag gjort så att jag har köpt fler plasthinkar med tättslutande lock som jag fyller och förvarar i vår källare. Jag har ju förmånen att ha en källare där jag kan ställa alla hinkar. Lösningen fungerar bra och jag känner att hinkarna är lätta att hantera och förvara till skillnad från påsar.

När odlingssäsongen kommer igång är det bara att bära ut hinkarna och använda i grönsaksodlingen. Tänker mig att jag gör en planteringsbädd till squash och pumpor som jag bottnar med min bokashi. Förhoppningsvis kommer det att fungera jättebra. Även tomat och gurka ska få lite bokashikompost i hinkarna.

Ser fram emot en härlig odlingssommar!
//Solveig

