Etiketter

,

SpessartHäromdagen kändes det verkligen som vår när solen sken och fåglarna kvittrade. Och ännu mer vårkänslor får jag när jag plockar fram alla fröer. Men hur det än är så vet jag att våren inte kommer i januari. Det blir kallt och trist igen. Men februari brukar vara solrik och det är skönt. Jag behöver avbrott med lite varmare och sol för att orka igenom den mörka vintern.

En annan glädje är planeringen av vilka perenner som ska köpas hem. Jag vill ju ha alla. Alla perenner har sin charm och är vackra på sitt sätt även om det inte är min favoritblomma. Jag älskar bladverk och nördar gärna in på prydnadsgräs, funkior, ormbunkar och andra storbladiga växter med lite oansenliga blommor. Efter en första gallring i min lista hamnade jag på 200 sorter. Tror inte jag får plats med det så jag får nog göra en gallring igen. 🙂 Trevligt nöje!

När det är svårt att välja perenner så plockar jag fram perennagruppens 200-lista. I den finns odlingsvärda perenner för hela landet. Det är en bra utgångspunkt. Vill du kika på listan så hittar du den här.
//Solveig

 

 

