Etiketter

, , , ,

20160125_161333 Nu har jag då producerat ett antal papperskrukor för mina frösådder. För att testa har jag även gjort två brätten av en gammal mjölkförpackning. En som har rymt 1,5 liter. Jag klippte av den på hälften längs med och tänkte ställa mina krukor i dessa.

20160125_191947Men det räcker inte så jag har även tagit ett gammalt tråg för köttfärs som brätte. Jag vet, det är ingenting nytt, men jag brukar köpa mina krukor och brätten. Så. Nu när jag känner för att recycla lite så tänkte jag prova detta sätt för att se om jag blir nöjd.

Jag har planer på att så penséer och basilika denna gång. Båda fröerna är ljusgroende så jag behöver inte täcka fröerna med jord. För att slippa dela på penséerna sätter jag bara två frö i varje kruka. Två eftersom jag inte vet om båda gror. Jag hoppas ju att i allafall ett av dom gror.

20160125_192845Jag fyller krukorna och vattnar igenom jorden noga innan jag sätter mina frön. Därefter räcker det om jag sprejar vatten på sådden om den skulle bli lite torr.

När fröna grott behöver jag tillsätta ljus för att de ska utvecklas till fina knubbiga plantor. Men mer om det senare. Nästa gång ska jag så mina tomater och petunior. Läs också om hur jag gör mina egna krukor här
//Solveig

Spara

