Etiketter

, , , , ,

20151118_172507Hyacinter är en av mina favoritblommor på julen. De doftar så fantastiskt och jag vill gärna ha dem i hela huset. I år har jag använt dem på lite olika sätt.

Några har jag gjort mossbollar runt och bara ställt i en skål eller lagt på ett fat. Några har jag satt ner i glasvaser och några i julgrupper.

20151123_115018Att göra en mossboll runt en hyacint är inte svårt. Du behöver en hyacint, lite plattmossa eller anan mossa och spoltråd eller liknande som inte syns när du lindar det runt mossa. Ta bort krukan från hyacinten och var rädd om rötterna. Spreja lite vatten på jorden och lägg mossan runt jordklumpen och rötterna utan att täcka själva löken som är ovan jord. Linda spoltråden runt mossan så att den hålls på plats. Klart! Använd hyacinten som du tycker passar bäst. Vill du så kan du dekorera mossan med pärltråd, band eller pärlor på nål. Det tycker jag är fint och lite festligt.

De hyacinter som jag satt i vas har antingen fått stå ensamma i en liten vas eller också flera stycken. Det gör inget om de står lite på varandra. De olika höjderna som skapas är extra fint tycker jag.

För att kunna njuta av hyacinter hela julen kan du köpa flera på en gång och låta några stå svalt (kylskåpet tex) och ta fram vartefter. Då har du hyacinter som blommar hela julen.

20151123_115011

Multiflorahyacint

Multiflora hyacinten är också vacker och lite mer skir än den vanliga hyacinten. Jag har klätt plastkrukan som de sitter i med mossa. Ställ på ett vackert fat och vips så har du en hyacinttårta!
//Solveig

 

 

 

 

Spara

