Etiketter

, , ,

20120912-170639.jpg

Jag gillar verkligen att hålla på i trädgården och göra fint och framförallt göra fler planteringar. Däremot kan jag helt ärligt säga att jag inte är fanatisk när det gäller ogräs. Det finns. Både här och där. När jag har tid och ork och lust tar jag en stund och bekämpar ogräset. Gärna sittandes på knä drar jag upp ogräset. Oftast utan handskar. Det känns rejält och jag får god kontakt med jorden och de växter som jag håller på med.

Ogräs i trädgården och oklippt gräsmatta är som dammråttorna  i hörnen.

Någon perfekt trädgård har jag inte. Inga perfekta planteringar heller. En del planteringar som en gång var fina ser idag inte alls ut som jag vill. Men det är ju en del av nöjet – att få gräva upp och göra om. Tänka nytt och prova nytt. Ogräs i trädgården och oklippt gräsmatta är som dammråttorna  i hörnen.

Det är viktigt för mig att trädgårdsarbetet inte blir kravfyllt. Trots det så hamnar jag där ibland. Känner att jag borde kunna göra bättre. Borde ha mindre ogräs. Borde… Men vad borde jag egentligen. Ingenting. Det är mina egna krav, och just trädgårdsarbete och lusten till trädgården ska vara just lustfyllt och utan krav. Rekreativt, avstressande och framförallt ge lugn och ro i själen.

Så vad är då en perfekt trädgård? Kanske är det en trädgård som stimulerar till lustfylld aktivitet, lugn och ro och en plats att få energi på. För det behöver vi alla. En plats att ladda batterierna inför alla de utmaningar som vi möter i livet.

Så ut och njut i trädgården och naturen. Betrakta humlor, bin och fjärilar och samla all den energi du kan få. Njut!
//Solveig

