Sitter under min gran igen och funderar på olika växtkombinationer som jag inte har prövat. Jag har ju planer på att gräva mig en damm och då uppstår ju plötsligt behovet av att plantera lite växter.

Nåväl, det jag ser framför mig är förstås växter som trivs på den lite fuktiga men soliga platsen. Så det jag skulle vilja prova är rosenflockel, fackelblomster, flatax, funkia (Sum & Substance) och varför inte penningblad (Aurea) som marktäckare. Lite temynta också och i så fall sorten Beauty of Cobham som har ljust rosa blommor. Kan tänka mig att kombinera med en stor ormrot också. Det finns förstås massor med perenner man skulle kunna välja men just nu är det dessa jag skulle vilja prova, av den enkla anledningen att jag har de flesta sorterna framför mig just nu :-).

Funkia, fackelblomster, flatas, temynta, penningblad (dock inte aura)

Funkia, fackelblomster, flatax, temynta, penningblad (dock inte aurea)

Vad är det jag brukar säga:
-Man kan aldrig ha för många perenner!

Vetenskapliga namn, för dig som undrar.
Lythrum salicaria ‘Dropmore’, fackelblomster
Chasmanthium latifolium, flatax
Eupatorium purpureum, rosenflockel
Hosta ‘Sum and Substance’, funkia
Lysimachia nummularia ‘Aurea’
Monarda ‘Beauty of Cobham’, temynta
Bistorta officinalis ‘Superba’, stor ormrot

Alla växter gillar sol och fuktiga lägen dock inte stående fukt.

//Solveig

