pense_lila

Har i helgen fotat ett urval av de penséer jag planterat i år och penséer som frösått sig själva. Vilken härlig blandning! Tänk att jag tidigare inte varit särskilt förtjust i dessa blommor. Mycket för att de i offentlig miljö används så kort tid tror jag.

pense_lilagul

I min egen trädgård får de stå nästan hela sommaren och fröa av sig. De är vackra under lång tid, speciellt om du plockar vissna blommor. Då kommer de nya hela tiden.

pense_blavit pense_lilavit

Men som sagt kul också när de frösår sig i gruset nedanför altanen som de gör hos mig.

Vildsådd

Tulpaner och narcisser har heller inte varit någon favorit. Har tyckt att de ser skräpiga ut när det blommat och många sorter kommer inte igen år efter år. Har som tur är en man som gillar att gräva ner lök och nu blommar trädgården av krokus, tulpaner, narcisser, pärlhyacinter och hyacinter. Härligt!

pense_lilabrunpense_svart

Det finns en ramsa som är bra om man ska planera sin trädgård. Träd, buskar, perenner och lök. Det är dom beståndsdelar som varje trädgård bör innehålla för att säsongen ska bli så lång som möjligt (bl. a.)

Njut av den härliga försommaren!
//Solveig

