Etiketter

,

Höst i trädgården

Höst i trädgården

Hur det än är så känns det lite höstigt när temperaturen sjunker och regnet kommer. Morötter och rödbetor är färdiga att skördas och jag håller på och rensar rabatterna en sista gång för året.

Har börjat titta på vilka lökar jag ska köpa i år. Jag vill ha allt! Frågan är vad jag ska satsa på? Lite av varje kanske. Jag ska definitivt ha fler narcisser och lite tulpaner i mina nya rabatter. Sedan skulle jag gärna vilja ha fler liljor. De är så vackra när de blommar. De är också finare när de vissnar ner än både narcisser och tulpaner. Ser inte så skräpigt ut. De kommer ju förstås senare men det är en del av njutningen. Jag borde nog komplettera min allium också. Det var inte så många som kom upp i år.

Min önskelista för lökar ser ut såhär:

Tulpaner

  • Orange Favourite, papegoj
  • La Belle Epoque, Abigail, Angelique, dubbla
  • Purple dream, liljeblommande

Liljor

  • Asiatic white och Polar star

Narcisser

  • Ice Follies och Sunny Girlfriend

Jag ska också plantera några buskar innan hösten som jag gärna vill har bland annat Amelanschier spicata och A. lamarkii. Möjligen några mindre prydnadsträd också. Varför inte pärlrönn.

Det blir trots allt en tur till handelsträdgården igen!

//Solveig

