Etiketter

,

svartvinbär_lime

Nu är det dags att börja skörda vinbär. Jag brukar när jag är ambitiös plocka svarta vinbär och göra sylt trots att jag tycker att den sylten är lite sträv i smaken. Men men sylt är sylt och den är mycket god att ha i grytor som är gräddstuvade.

I år har jag också plockat men gjort sylten med lime i. Det kan jag verkligen rekommendera. Den blev mjukare i smaken och riktigt god.

Så här gjorde jag:

  1. Köp syltsocker 1 kg och en lime
  2. Plocka och rensa 1 kg svarta vinbär
  3. Mixa eventuellt bären i matberedare
  4. Blanda socker, bär och en tvättad och skivad lime
  5. Koka upp sylten och låt koka 2-5 minuter eller längre om du vill ha fastare sylt
  6. Skumma sylten noga
  7. Häll upp sylten på väl rengjorda glasburkar
  8. Njut av din hemmagjorda sylt!

Lycka till!

//Solveig

