stickling_mossflox

I mitten av juni tog jag sticklingar av kantnepeta och mossflox. Nu en dryg månad senare är det dags att ta hand om dessa och kruka in dom.

Jag vill inte påstå att jag skött om dom so jag borde. Jag har haft fullt pp med att renovera hus, men de har tagit sig ändå. De rotade sig ganska snabbt och har nu stått i sin näringsfattiga jord och vuxit en del trots detta.

inkrukning

Idag var det alltså dags att ta itu med dessa. Hur gjorde jag då?

  1. Jag började med att plocka fram krukor (jag brukar använda fyrkantiga 9×9 krukor i plast), planteringsjord och ett brätte att ställa krukorna i.
  2. Därefter fyllde jag en kruka med rågat med jord.
  3. När krukan är fylld med jord gör jag ett hål som den rotade sticklingen får plats i.
  4. Gräver försiktigt upp sticklingen ur jorden och sätter ner den i krukan.
  5. Därefter så trycker jag till jorden runt plantan och fyller på med jord om det behövs.
  6. När jag krukat in alla sticklingar och placerat dem i brättet är det dags att vattna. (Brättet använder jag eftersom det är enkelt att flytta runt perennerna då).
  7. De sticklingar som eventuellt inte har rotat sig sätter jag ner i jorden igen och låter vara ett tag till. Klart!

Jag sätter in mina inkrukade plantor i växthuset. Då växer de på bra.

Om man vill vara riktigt effektiv så fyller man alla krukor med jord på en gång innan man börjar kruka in plantorna. Brättet som jag använder rymmer 24 9×9 krukor och jag använder dem både till sticklingsförökning, frösådder och förvaring av krukor.

I år har jag även delat en lite näva som fått växa till sig i växthuset och krukat in sticklingar av måbär från förra året som också fått växa till sig. Dessa ska bli en ny häck. Plantorna räcker till 10 meter. Nävorna, som är vit ska bli marktäckare under några syrener och rosablommande spireor.

sticklingar_collage

För dig som har vägarna förbi Naturhistoriska riksmuseet, så har de en utställning som heter Odla staden, där du kan få inspiration om stadsodling. Jag har själv inte haft möjlighet att åka dit än, men det är säkert trevligt. De har många aktiviteter som passar barn. Läs mer här www.nrm.se. Utställningen håller på till 17 augusti 2014.

Till sensommaren/hösten planterar jag mina inkrukade sticklingar i nya rabatter om jag har gjort i ordning dom. Annars väntar jag till nästa år och då gräver jag ner hela krukan i grönsakslandet för övervintring. På våren är det bara att gräva ner och fixa sin nya eller gamla rabatt. 🙂

//Solveig

 

 

 

