Etiketter

Sticklingsförökning

Jag förökar många växter genom sticklingsförökning. Det är kul och det passar mig bättre än att föröka med frö. Då pratar jag om perenner och buskar framförallt. En del växter blir också delade när jag ända flyttar dom, vilket jag gör ofta, eller om de vuxit sig för stora för platsen.

Häromdagen förökade jag kantnepeta och mossflox. Det brukar gå ganska fort för perennerna att rota sig och det är det som är så kul. Alla mina klippta måbärs- och ligusterhäckar har jag drivit fram själv. Det är både roligt och jag kan lägga pengar på att köpa nya växter  istället.

Det är inte alla perenner som går att sticklingsföröka på ett enkelt sätt. De måste ha tillväxtpunkter på sina stjälkar. Dessa sitter bla vid bladen. Juni är en bra månad att föröka örtartade växter, även då buskar.

Hur gjorde jag?

  1. Jag fyllde ett såbrätte med tre delar jord och en del sand/grus. Det får inte vara för näringsrik jord eftersom näringen bränner de nya rötterna som bildas.
  2. Därefter vattnade jag igenom brättet ordentligt.
  3. Nästa steg är att gå ut och plocka sticklingarna. Topparna på växterna tas ca 5-10 cm beroende på hur tätt bladen sitter. Ca tre blad/bladpar är bra. Är det väldigt varmt ute är det bra att plocka i en hink med lite vatten så att inte växtdelarna avdunstar i värmen.
  4. Fixa till sticklingar så att du tar bort de nedre bladen. Det är där tillväxten av rötterna sker. Stick ner dem i jorden. Är de mjuka kan du ta hjälp och göra ett hål av med en pinne. Sätt ner sticklingen och tryck till jorden runt om. Sätt inte för tätt.
  5. När du satt alla sticklingar så klipper du till fyra pinnar som du kan ha som stöd för plasttäckningen i kanterna på såbrättet.
  6. Klipp till en bit genomskinlig plast, typ byggplast, och täck brättet med.
  7. Ställ brättet i skuggan eller i växthuset om du har ett och vänta på att de rotar sig. Kontrollera att det inte torkar ut. Kan behöva extra bevakning i växthuset pga värmen.
  8. Det brukar innebära att sticklingarna börjar växa. Annars kan du försiktigt lyfta sticklingen under jorden och se efter.
  9. När sticklingarna har rotat sig krukar du in dem i nya krukor och låter de växa till sig lite innan utplantering.

Har sticklingarna blommor när du sätter dem så ta bort dessa. Blomningen tar bort kraften från rotningen.

Lycka till!

Har du några frågor så är det bara att höra av sig eller så kan du köpa någon bok om sticklingsförökning.

//Solveig

