Etiketter

syren_sockerburk

syrenblommorHittade ett recept på nätet som jag inte kunde låta bli att göra. Syrensocker. Tänk att kunna spara sommaren på burk inför stundande vinter. Helt underbart tycker jag!

Trädgård handlar inte enbart om att så frön, plantera växter och klippa gräs. Eller ligga och slöa i en solstol för den delen. 🙂 Utan lika mycket om att skörda och ta till vara det som trädgården och natur erbjuder.

När jag har skafferiet och frysen full av äppelmos, svamp, kryddor, grönsaker och bär känner jag mig rik.

Syrensocker var inte särskilt svårt att göra. Däremot kändes det väldigt lustfyllt att fylla en skål med syrenblommor. Hur gjorde jag då?


syrenochsockerJag plockade en skål med syrenblommor. Lät dem ligga på en plåt med bakplåtspapper en liten stund för att se om där var några oönskade insekter.

Plockade bort blommorna från stjälkarna.

Mixade lika delar socker och syrenblommor.

Hällde upp blandningen på en plåt med bakplåtspapper och torkade i ugnen på 50 grader.

Receptet hittar här syrensocker

Jag tänker mig att det måste gå att göra örtsalt på samma vis, så det tänker jag i allafall testa. Det kan inte annat än
misslyckas. 🙂

syrensockerburkSnart hoppas jag kunna skörda mina första jordgubbar också. Därefter kommer vinbären. Vita och svarta, röda har jag tyvärr inte. Rabarber har jag redan fryst in för att kunna göra härliga rabarberpajer i vinter och drömma om sommaren. Eller varför inte rabarbercurd!

//Solveig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

