För ett antal år sedan så anlade vi en köksträdgård med stor entusiasm. Det växte bra och vi kunde skörda mycket grönsaker. Så roligt. Vi skaffade höns och var tvungna att sätta hönsnät runt eftersom hönsen gärna grävde upp våra odlingar. Nu har vi inga höns kvar och köksträdgården har växt igen av olika anledningar.

kökstrgd_före2kökstrgd_före

I år ska det dock bli en köksträdgård igen. Vi har börjat vända och rensa jorden som är lucker och fin nu. Vi har planterat om jordgubbsplantorna och hoppas på stor skörd :-). Nu återstår att så lite grönsaker och fixa örter till alla goda sallader.

Eftersom vi har problem med otrevligheter som kvickrot, åkerfräken, nässlor och nate i mängder så har jag tänkt ordna med pallkragar i år. Det blir dubbla lager markduk i botten och ny jord i kragarna. Jag hoppas att det ger lite bättre förutsättningar för vårt odlande.

Jag funderade på att ta bort hönsnätet runt men det kanske ska få klättra något på nätet istället. Vi får se.

Idag har jag köpt frön till olika salladssorter, bönor och basilika. Basilikan får stå i växthuset tillsammans med tomater, gurka, paprika och andra värmekrävande plantor. Jag måste också komma ihåg att så några squash och pumpapfrön. Bättre sent än aldrig.

Jag återkommer med fler bilder när det börjar bli klart.

//Solveig

