bergeniaIgår var det frost och kallt. Då fick jag se det vackra bergeniabladet. Idag är det regn. Trots det mulna vädret är det härligt att vara ute och fundera på våren och sommaren. Växthuset som står i vila ska snart förberedas för vårsådden. Det blir en del tomater som vanligt men förutom det så drömmer jag om en sommarblomsrabatt full av krasse, ringblommor, sommarmalva och solrosor. En stor rabatt. Kanske ska jag lägga beslag på hela potatislandet. 🙂

Året går mot sitt slut och jag försöker summera året som gick. Vad hände egentligen? I trädgården hände det tyvärr inga storslagna saker. En ny rabatt och en ny häck förvisso men det var inte mer än så. Vi bestämde oss för att vi var tvungna att prioritera renovering av huset. Det borde vi även nästa år men jag tror att det blir en del investeringar även i trädgården under 2014. Om jag fick drömma så skulle det bli såhär.

Min trädgård 2014

  • Nytt stort växthus med dubbeldörrar och tegelmur
  • Ett plank mot parkeringen
  • En ny grusad uppfart till huset
  • Ett lusthus
  • En badtunna
  • Några plattsatta gångar i trädgården
  • Klippta thujahäckar för att rama in stora delar av tomten.
  • En fjärilsrabatt
  • Fler trädgårdsbänkar
  • och en körsbärslund

Jag kan nog hitta på lite till om jag får fundera en stund.

I verkligheten blir det nog såhär:

  • Plank mot parkeringen
  • En ny rabatt för mina dahlior bl a
  • Fler bänkar
  • Nytt staket runt grönsakslandet (så att inte Snobben, Ceasar och Findus gräver upp allt)
  • En bit thujahäck

I år ska jag också hinna med lite trädgårdsresor och mässor för att inspirera mig.

Vad vill du göra 2014?

//Solveig

 

 

