20121020-164019.jpg
Blomsterlök, bland det första som dyker upp på våren! Lökar och knölar. När man står där i februari och tycker att våren borde komma snart så är det extra tråkigt om man inte har planterat några lökar eller knölar för den delen. Scillor, crocus och narcisser lyser upp vilken grådaskig gräsmatta eller plantering som helst. Tulpaner är väldigt vackra även dom, men, så tråkigt det är när knopparna äts upp av rådjuren precis innan de ska blomma. Sen har vi ju förstås vintergäck och snödroppar som också de är efterlängtade inslag. Trots det, är det så att det är just lökarna som ofta glöms bort vid planering av nya rabatter. Jag fick en gång lära mig ett mantra bra att ha när man ska sätta sig ner och planera sin trädgård. ” Träd, buskar, perenner och lök…” har man det i bakhuvudet hela tiden så glömmer man inte.

Själva har jag investerat i en hel del tulpaner, allium, narcisser och faktiskt några vintergäck. Jag köpte några riktigt stora allium i Amsterdam som jag hoppas på. De kommer dessutom lite senare på säsongen så det blir jättefint. Precis som liljorna som jag planterade förra året. Trodde inte riktigt att de skulle klara sig. Men de blommade fantastiskt och doftade precis lika fantastiskt.

Jag har i höst också kompletterat min trädgård med två manschuriska valnötter och en katsura. Tänk när dessa blir stora! Valnöten med sina frukter och vackra exotiska blad och katsuran med sina söta hjärtformade och på hösten kakdoftande blad.

Jag ser fram emot att njuta av blommande lökar och växande träd nästa vår. Förhoppningsvis så äter inte rådjuren upp alla tulpaner!

Naturen är fantastisk och att vara med trädgård är lika härligt det!
//Solveig

