Våren kom fort men har inte riktigt övergått i sommar än. Jag trodde att vi skulle behöva klippa gräset ovanligt tidigt i år, men så blev inte fallet. Den meterologiska sommaren har kommit men jag vill nog ha lite mer värme.

Under våren har jag varit på Nordiska trädgårdar i Stockholm. Alltid roligt att komma dit men det finns aldrig riktigt tid eller ro att verkligen ta till sig allt som finns att se. I år har jag dock hittat några saker som jag blev inspirerad av. Det var varken växter eller fröer utan andra saker som kan vara bra att ha eller är vackra i trädgården.

Alla har vi sett den gamla vanliga odlingslådan som finns i många trädgårdar. Pallkragen. En ganska praktisk men ful odlingslåda. Bra för de som inte vill bygga själv och lätt att placera på grund av sin storlek. Nu finns en ny odlingslåda att köpa i metall som man lätt monterar själv. Den går att montera i olika former och storlekar och kan användas både till grönsaker eller fina blomsterarrangemang. Du hittar den på www.odlingsladan.se

20120519-134731.jpg
En annan fin sak som jag såg var odlingsbänken. Praktisk för alla som tampas med sina frösådder inomhus på våren och inte har någon riktigt bra plats för dessa. Bänken är försedd med hjul och går lätt att flytta. Varför inte både fröså och odla i samma bänk. Stort är inte alltid det bästa. Dessutom slipper du alla otäcka sniglar på dina grönsaker. Det är också en bra arbetshöjd om du inte vill ligga på knä i landet. Du hittar den på www.odlarbanken.se.

20120519-135216.jpg
Jag älskar betong i alla former och gjuter lite dekorationer när andan faller på. Därför blev jag glad när jag hittade jättefina gjutformar från Villa Elvira. Vackra mönster och former som kan användas både som plattor, utsmyckning eller varför inte bordsskivor. Ett måste för alla betongälskare. Finns att köpa på www.villaelvira.se.

20120519-135448.jpg
Själv har jag frösått både perenner, sommarblommor och grönsaker. Purjolök och tomater i massor. Måste nog hitta nya hem till några. Perennerna frodas och ska snart planteras ut i mina nya rabatter. Till min stora nya rabatt som domineras av buxbom, pioner och dahlior har jag och min blivande make tillverkat egna avgränsare mellan rabatt och gräs av galvad plåt. Faktiskt riktigt snygga. Kanske ska tillverka fler.

Bilder på en del av det jag kan njuta av i min trädgård just nu.

20120519-135801.jpg

20120519-135857.jpg

20120519-135935.jpg

20120519-140022.jpg
//Solveig

