Jag sitter och funderar på vilka träd jag skulle vilja plantera i min trädgård. Det finns ju hur mycket som helst att välja på. Men om man inte vill behöver det ju inte ens vara ett träd utan snarare en stor buske. Jag som inte har så många träd utom i det vi brukar kalla lillskogen, som består mestadels av björk, gran, rönn och hägg, vill kanske ha något som sticker ut lite mer. Som får det att kännas som en planterad och lite exotisk trädgård. Det finns en del saker att beakta. Bladform, bark, frukter, bladfärg, blommor och förstås knoppar och eventuell höstfärg. Ska det vara barr eller löv?
Nåväl, efter att ha funderat och kikat runt lite så har jag kommit fram till några olika träd. Det finns förstås fler. Min lista på lignoser med spännande bark ser ut så här:

– Acer pensylvanicum, läcker randig bark
– Salix daphnoides, silverfärgad bark
– Salix alba ‘Chermesina’, årsskotten är röd-orange
– Prunus maackii, brun-gul bark
– Betula albosinensis, kopparfärgad bark

Det var ett litet urval av några lignoser jag skulle vilja ha. Jag måste nog göra fler listor.
//Solveig

