Dags att planera årets nya rabatter! Men innan jag köper alla frön och plantor ska jag rita upp mina nya rabatter och planera hur de ska se ut. Allt för att de ska bli så bra som möjligt och inte en massa misch masch. Jag har suttit och inspirerat mig ibland annat Impectas frökatalog.

Den ena rabatten ska gå mestadels i gult med inslag av silver och lila och den andra ska gå i lila och vinrött med inslag av spännande blad och gräs. Kanske några frodiga och slingriga klätterväxter. Stöd och form i båda rabatterna av vintergrönt eller en buske. Vi får se vart det bär hän.

Idéer för den gula rabatten:

  • Agastache ‘Fire bird’
  • Achillea filipendulina
  • Sedum telephium ‘Matrona’
  • Artemisia cana
  • Angelica gigas
  • Iris?
  • Calamagrostis ‘Karl Foerster’
  • Stachys byzantine
  • Cephalaria gigantea
  • Potentilla megalantha
  • Centaurea macrocephala
  • Helenium autumnale
  • Hemerocallis ‘Stella de Oro’
  • Cornus mas

Idéer för den lila rabatten:

  • Knautia macedonia
  • Salvia nemorosa ’Caradonna’ eller ’Ostfriesland’
  • Veronicastrom virginicum
  • Hosta ’sum and Substance’
  • Miscanthus ‘Kleine Fontaine’
  • Aster novi-belgii
  • Geranium ‘Rozanne’
  • Hemerocallis fulva
  • Astrantia cornioliCA ’Rubra’
  • Alchemilla mollis
  • Molinia ‘Karl Foerster’
  • Buxus sempervires ’Faulkner’ eller ’Polar’

Jag brukar skriva ner allt jag kommer på som jag skulle vilja ha just då. Olika färger och former på blommor och blad. Olika växtsätt och höjd samt olika blomningstider. Därefter låter jag listan ligga ett tag. När jag sedan tittar på den igen letar jag upp bilder på allt och gör ett kollage. Vilka ska vara kvar och vilka ska bort?

Jag brukar tänka: ’Kill your darlings’ och Less is more. Det är kanske uttjatat men det gäller fortfarande. Ibland har jag ett tema som jag vill hålla och det sätter ju ramarna till viss del. Den här gången är det färgerna. Det som påverkar mina val är förstås också växtplatsen. Båda rabatterna kommer att stå i full sol och vara lite utsatta för blåst.

Till slut har jag begränsat mig till mellan 3-5 olika växter. Absolut max 10 stycken. Annars tycker jag att det blir rörigt och växterna kommer inte till sin rätt. Hellre mycket av varje än många olika sorter. Självklart kan man ha fler om rabatterna är väldigt stora eller om man helt enkelt vill visa upp olika arter och sorter. Nästa steg blir att sålla i listan och kanske byta ut något. Lycka till med dina egna rabatter!

//Solveig

