Etiketter

Perenneparken i Skärholmen

Har besökt den nya perennparken i Skärholmen i somras. Härligt med sådana satsningar i ett helt vanligt bostadsområde! Parken är ritad av Piet Oudolf och följer hans stil som jag är mycket förtjust i. En del nya grepp med växtkombinationer som jag inte tidigare har sett i offentliga planteringar som jag gillade. En favorit är kaukasisk förgätmigej och myskmadra. Det var riktigt läckert i sådana mängder. Speciellt när det var den variegerade sorten av kaukasisk förgätmigej. Överhuvudtaget var det en fin liten park att njuta av. Kan tänka mig att åka dit vid lite olika årstider och sitta ner på en bänk och njuta av alla planteringar.

Brunnera macrophylla och Galium odoratum

Brunnera macrophylla och Galium odoratum

Jag gillar också användandet av de stora penseldragen med stora planteringar och upprepningar i växtval. Trots mängden växter så känns anläggningen lugn och sammanhållen. Inslaget av vatten och belysningar under träden skapar också en härlig helhet. Spännande att åka dit när det är mörkt och se hur parken är ljussatt. Jag kan verkligen rekommendera ett besök och det ska bli ett nöje att följa utvecklingen av parken både som upplevelse och värdehöjande faktor för bostadsområdet men även ur drift och underhållssynpunkt. Nedan följer ett antal bilder från parken.

//Solveig

Perennparken i Skärholmen

Perennparken i Skärholmen

Perennparken i Skärholmen

Perennparken i Skärholmen

Perennparken i Skärholmen


