Geranium maccrorrhizum 'Spessart'

Geranium maccrorrhizum 'Spessart'

Geranium eller näva som de också heter är en favorit. Speciellt då flocknävan förstås som är användbar i många olika sammanhang. Dessutom gillar jag doften på bladen när man tar på dem. En pålitlig perenn som kan rädda de flesta planteringar. Jag gillar den som marktäckare och kantplantering. Ramar på ett bra sätt in de flesta planteringar och skapar en tålig kant mot tex gräs. Lätt att föröka är den ju också.

Geranium 'Rozanne'

Geranium 'Rozanne'

I år har jag upptäckt en ny näva som jag tror mycket på. Geranium ‘Rozanne’. Verkar blomma oupphörligt till långt in på hösten. Oerhört uppfriskande att se de färgstarka blommorna som aldrig ger upp. Jag hoppas att den blir precis lika bra nästa år. Blommorna är väldigt stora och läckra i färgen. Jag tror att det kan bli en ny favorit och som jag brukar kalla det: ‘life saver’. Om flocknävan är en utmärkt marktäckare så är ‘Rozanne’ även en utmärkt vävare som knyter i hop en plantering. 

//Solveig

